Pages

Friday, April 7, 2017

Donald Trump - Saya yang mengarahkan serangan Syria dengan peluru berpandu


Khamis, 6 April 2017, Presiden Amerika Syarikat Donald Trump mengatakan dirinya memberi arahan terhadap serangan peluru berpandu jarak jauh ke Syria.

"Malam ini, saya perintahkan serangan udara yang ditujukan pada ruangan udara di Syria yang digunakan sebagai landasan pacu untuk menerbangkan pesawat yang mengebom Idlib dengan senjata kimia,", tegas Trump seperti yang petik dari CNN, Jumaat lalu, (7/4/2017).

Trump menjelaskan bahawa serangan ini merupakan tindakan penting yang diambil AS untuk menjamin keamanan nasional dari ancaman serangan senjata kimia pada masa-masa mendatang.

"Tindakan ini merupakan langkah vital bagi keamanan nasional AS untuk mencegah dan memberikan penggentarjeraan atas penggunaan senjata kimia mematikan," tambah presiden AS ke-45 itu.

Suami Melania itu juga menambahkan, "Tidak terbantahkan lagi bahwa Suriah telah menggunakan senjata kimia terlarang, mereka telah melanggar peraturan seperti yang diatur Konvensi Senjata Kimia dan mengabaikan Dewan Keamanan PBB. Usaha bertahun-tahun selama ini untuk lumpuhkan al-Assad telah sangat gagal."

Tindakan Donald Trump untuk menyerang Syria menimbulkan pergeseran kebijakan AS mengenai intervensi di Syria. Sempat menolak untuk terlibat dalam konflik Syria pada kampanye Pilpres AS 2016, kini Trump dengan tegas melakukan intervensi ketenteraan terus ke Suriah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...